Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. bpa Wojciecha Tomaki w Trzebownisku

Trzebownisko 965, 36-001 Trzebownisko

 

Zakres działania

Cele i zadania Szkoły Podstawowej w Trzebownisku im. bpa Wojciecha Tomaki

Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach dostosowanych do okresów rozwojowych dziecka :                     
a)  klasy I –III / edukacja wczesnoszkolna/ – łagodne przejście od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym,
b)  klasy IV – VI   kształcenie polega na harmonijnej  realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania.

Szkoła realizuje cele i zadania,  w szczególności: 
  • umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności  wymaganych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
  • przekazuje dziecku złożoność świata i miejsce człowieka  w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym,
  • rozwija i ukierunkowuje ciekawość poznawczą, wyposaża w narzędzia umożliwiające aktywność  badawczą i ekspresję,    
  • pomaga dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi rozwojowej w relacjach z  rówieśnikami i dorosłymi,
  • prowadzi dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań  arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania  nawyków  społecznego współżycia,
  • umacnia wiarę dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów,
  • przygotowuje uczniów do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjalnym, 
  • zachęca uczniów do samokształcenia, umożliwia planowanie i ocenianie wyników samodzielnego uczenia się,
  • zapewnia młodzieży możliwość korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych poprzez :
    • umiejętne  korzystanie z księgozbioru biblioteki oraz ICIM, 
    • umożliwia bezpieczne  korzystanie z Internetu, podręczników multimedialnych, programów komputerowych  itd.
    • prowadzenie zajęć komputerowych w klasopracowni komputerowej ,
    • prowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
  • daje młodzieży możliwość poszerzania wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia  poprzez :
    • wykorzystywanie środków edukacyjnych w wychowaniu prozdrowotnym i ekologicznym,
    • zapoznanie  z profilaktyką zaburzeń i patologii społecznej przez spotkania z psychologami, lekarzami, pedagogami,
    • korzystanie ze świetlic socjoterapeutycznych,
  • ułatwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia  poprzez:
    • spotkania z przedstawicielami i uczniami szkół gimnazjalnych,    
    • ponadgimnazjalnych lub wyższego cyklu kształcenia,
    • wycieczki do zakładów pracy,
    • projekcje filmów oświatowych ,
    • pogadanki zawodoznawcze,
    • współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i poradnią
    • medycyny szkolnej,
  • kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym,
  • organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełnemu rozwojowi umysłowemu  uczniów oraz realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty,
  • uczy zasad współżycia w grupie  rówieśniczej, współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę oraz szkołę i jej wyposażenie,
  • upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów  ochrony środowiska poprzez:
    • konkursy ekologiczne,
    • wycieczki  połączone z porządkowaniem otoczenia,
    • apele i gazetki tematyczne,
    • działania praktyczne,
    • realizację proekologicznych programów,
    • realizację zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
  • przygotowuje uczniów do kulturalnego wykorzystania  wolnego czasu poprzez:
    • udział w różnych formach  zajęć rekreacyjno – sportowych, rozrywkowych, 
    • prowadzenie kół zainteresowań, zajęć poznawczych, współpracę z placówkami upowszechniania kultury, 
    • wyjazdy do kina, teatru, muzeum  itd.
    • udział uczniów w programach szkolnych i środowiskowych,  
  • zapewnia dostosowanie treści, metod  i form organizacyjnych nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
  • udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej polegającej na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych ucznia w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych poprzez:
    • specjalne formy pracy  dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
    • indywidualne doradztwo nauczycieli,
    • konsultacje w poradni  psychologiczno – pedagogicznej,
    • kwalifikacje do zajęć specjalistycznych, 
  • stwarza warunki do uaktywnienia rozwoju  zainteresowań i uzdolnień wychowanków poprzez:
    • udział w zajęciach kół zainteresowań oraz organizacjach działających na terenie szkoły,
    • udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, przeglądach zespołów,
    • eksponowanie wytworów  działalności wychowanków / prace plastyczne, techniczne, literackie i inne /,
    • realizację indywidualnych programów  i indywidualnego toku nauczania,
  • umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego z potrzebami, zwłaszcza dla:
    • uczniów klas I – III poprzez:
      • opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków, na basenie itp.
      • opiekę w czasie oczekiwania na zajęcia i przed odejściem do domu,
      • wyprowadzania  do szatni i pomoc przy ubieraniu,    
    • uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami  narządów ruchu, słuchu i wzroku  poprzez:
      • współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz  z lekarzem i higienistką,
      • organizację zajęć gimnastyki  korekcyjno – kompensacyjnej,
      • kierowanie do poradni specjalistycznych i  respektowanie wskazań lekarskich,
    • uczniów mających trudności w nauce,  poprzez:
      • konsultację w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
      • organizację zajęć wyrównawczych,
      • pomoc dydaktyczną nauczycieli,
      • ścisłą współpracę z rodzicami,
      • zastosowanie indywidualnych form i programów nauczania,
    • uczniów zaniedbanych środowiskowo, z rodzin wielodzietnych,  źle sytuowanych, sierot  poprzez:
      • wywiady środowiskowe,
      • poznanie warunków domowych dziecka ,
      • udzielenie pomocy doraźnej,
      • składanie  wniosków do właściwych instytucji,
      • zapewnienie bezpłatnych obiadów, 
      • uzyskanie tzw. „wyprawek” dla uczniów klas I,
  • zapewnia dzieciom i młodzieży   poszanowanie ich  godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej,
  • umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury poprzez :
    • udział w obrzędach  regionalnych, związanych ze świętami religijnymi i państwowymi,
    • kultywowanie rocznic narodowych i historii szkoły,
    • poszanowanie przeszłości narodu i miejscowości,
    • poszanowanie symboli narodowych i religijnych,
    • poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu,
    • udział w lekcjach religii zgodnie z wyznaniem w oparciu o zasady 
    • tolerancji  i wolności,
    • udział w rekolekcjach szkolnych,
  • zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu na terenie szkoły,
  • umożliwia  uczniom realizację obowiązku szkolnego,
  • upowszechnia kulturę pedagogiczną wśród rodziców  poprzez:
    • zindywidualizowane formy poradnictwa wychowawczego /rozmowy, udział  rodziców  w zajęciach  i imprezach szkolnych, wspólne  wycieczki/,
    • spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, medycyny,
    • organizowanie prelekcji, przedstawienie referatów i zajęć dla rodziców,
    • wręczanie ulotek i opracowanych przez szkołę materiałów,
    • listy do rodziców, 
    • udział w zajęciach otwartych, 
  • informuje rodziców i opiekunów wychowanków o osiągnięciach dydaktycznych, o niepowodzeniach szkolnych, ich zachowaniu, postawach, /wskazywanie drogi i sposobów pomocy w nauce/ ,
  • organizuje działalność opiekuńczą nad wychowankami, przebywającymi w szkole w następujący sposób:             
    • nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne, wychowawcze i  pozalekcyjne ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie przewidzianym na w/w zajęciach;
    • w czasie przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć, nauczyciele pełnią dyżury na każdej kondygnacji budynku i na podwórzu   szkolnym,  zgodnie z opracowanym planem dyżurów;
    • w czasie dyżurów nauczyciel przebywa w wyznaczonym rejonie, odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów, przebywających na tym terenie, zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom;
  • wspiera uczniów szczególnie uzdolnionych poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych, pomoc w przygotowaniu do konkursów i olimpiad, promocję osiągnięć w środowisku szkolnym, lokalnym i na stronie internetowej szkoły oraz przyznawanie stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe;
  • zapewnia możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie
    z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
  • opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 444
Utworzono dnia: 15.02.2021
Dokument wprowadził:
Administrator
Dokument opublikował:
Administrator

Historia publikacji

  • 23.04.2021 12:27, Administrator
    Edycja strony: Zakres działania
  • 15.02.2021 10:29, Administrator
    Dodanie strony: Pracownicy