Zakres działania
Cele i zadania Szkoły Podstawowej w Trzebownisku im. bpa Wojciecha Tomaki
Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach dostosowanych do okresów rozwojowych dziecka :
a) klasy I –III / edukacja wczesnoszkolna/ – łagodne przejście od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym,
b) klasy IV – VI kształcenie polega na harmonijnej realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania.
Szkoła realizuje cele i zadania, w szczególności:
- umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
- przekazuje dziecku złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym,
- rozwija i ukierunkowuje ciekawość poznawczą, wyposaża w narzędzia umożliwiające aktywność badawczą i ekspresję,
- pomaga dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi rozwojowej w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi,
- prowadzi dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia,
- umacnia wiarę dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów,
- przygotowuje uczniów do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjalnym,
- zachęca uczniów do samokształcenia, umożliwia planowanie i ocenianie wyników samodzielnego uczenia się,
- zapewnia młodzieży możliwość korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych poprzez :
- umiejętne korzystanie z księgozbioru biblioteki oraz ICIM,
- umożliwia bezpieczne korzystanie z Internetu, podręczników multimedialnych, programów komputerowych itd.
- prowadzenie zajęć komputerowych w klasopracowni komputerowej ,
- prowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
- daje młodzieży możliwość poszerzania wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia poprzez :
- wykorzystywanie środków edukacyjnych w wychowaniu prozdrowotnym i ekologicznym,
- zapoznanie z profilaktyką zaburzeń i patologii społecznej przez spotkania z psychologami, lekarzami, pedagogami,
- korzystanie ze świetlic socjoterapeutycznych,
- ułatwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
- spotkania z przedstawicielami i uczniami szkół gimnazjalnych,
- ponadgimnazjalnych lub wyższego cyklu kształcenia,
- wycieczki do zakładów pracy,
- projekcje filmów oświatowych ,
- pogadanki zawodoznawcze,
- współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i poradnią
- medycyny szkolnej,
- kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym,
- organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełnemu rozwojowi umysłowemu uczniów oraz realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty,
- uczy zasad współżycia w grupie rówieśniczej, współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę oraz szkołę i jej wyposażenie,
- upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska poprzez:
- konkursy ekologiczne,
- wycieczki połączone z porządkowaniem otoczenia,
- apele i gazetki tematyczne,
- działania praktyczne,
- realizację proekologicznych programów,
- realizację zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
- przygotowuje uczniów do kulturalnego wykorzystania wolnego czasu poprzez:
- udział w różnych formach zajęć rekreacyjno – sportowych, rozrywkowych,
- prowadzenie kół zainteresowań, zajęć poznawczych, współpracę z placówkami upowszechniania kultury,
- wyjazdy do kina, teatru, muzeum itd.
- udział uczniów w programach szkolnych i środowiskowych,
- zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
- udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej polegającej na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych ucznia w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych poprzez:
- specjalne formy pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- indywidualne doradztwo nauczycieli,
- konsultacje w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- kwalifikacje do zajęć specjalistycznych,
- stwarza warunki do uaktywnienia rozwoju zainteresowań i uzdolnień wychowanków poprzez:
- udział w zajęciach kół zainteresowań oraz organizacjach działających na terenie szkoły,
- udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, przeglądach zespołów,
- eksponowanie wytworów działalności wychowanków / prace plastyczne, techniczne, literackie i inne /,
- realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania,
- umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego z potrzebami, zwłaszcza dla:
- uczniów klas I – III poprzez:
- opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków, na basenie itp.
- opiekę w czasie oczekiwania na zajęcia i przed odejściem do domu,
- wyprowadzania do szatni i pomoc przy ubieraniu,
- uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku poprzez:
- współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz z lekarzem i higienistką,
- organizację zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej,
- kierowanie do poradni specjalistycznych i respektowanie wskazań lekarskich,
- uczniów mających trudności w nauce, poprzez:
- konsultację w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- organizację zajęć wyrównawczych,
- pomoc dydaktyczną nauczycieli,
- ścisłą współpracę z rodzicami,
- zastosowanie indywidualnych form i programów nauczania,
- uczniów zaniedbanych środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierot poprzez:
- wywiady środowiskowe,
- poznanie warunków domowych dziecka ,
- udzielenie pomocy doraźnej,
- składanie wniosków do właściwych instytucji,
- zapewnienie bezpłatnych obiadów,
- uzyskanie tzw. „wyprawek” dla uczniów klas I,
- uczniów klas I – III poprzez:
- zapewnia dzieciom i młodzieży poszanowanie ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej,
- umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury poprzez :
- udział w obrzędach regionalnych, związanych ze świętami religijnymi i państwowymi,
- kultywowanie rocznic narodowych i historii szkoły,
- poszanowanie przeszłości narodu i miejscowości,
- poszanowanie symboli narodowych i religijnych,
- poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu,
- udział w lekcjach religii zgodnie z wyznaniem w oparciu o zasady
- tolerancji i wolności,
- udział w rekolekcjach szkolnych,
- zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu na terenie szkoły,
- umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego,
- upowszechnia kulturę pedagogiczną wśród rodziców poprzez:
- zindywidualizowane formy poradnictwa wychowawczego /rozmowy, udział rodziców w zajęciach i imprezach szkolnych, wspólne wycieczki/,
- spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, medycyny,
- organizowanie prelekcji, przedstawienie referatów i zajęć dla rodziców,
- wręczanie ulotek i opracowanych przez szkołę materiałów,
- listy do rodziców,
- udział w zajęciach otwartych,
- informuje rodziców i opiekunów wychowanków o osiągnięciach dydaktycznych, o niepowodzeniach szkolnych, ich zachowaniu, postawach, /wskazywanie drogi i sposobów pomocy w nauce/ ,
- organizuje działalność opiekuńczą nad wychowankami, przebywającymi w szkole w następujący sposób:
- nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne, wychowawcze i pozalekcyjne ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie przewidzianym na w/w zajęciach;
- w czasie przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć, nauczyciele pełnią dyżury na każdej kondygnacji budynku i na podwórzu szkolnym, zgodnie z opracowanym planem dyżurów;
- w czasie dyżurów nauczyciel przebywa w wyznaczonym rejonie, odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów, przebywających na tym terenie, zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom;
- wspiera uczniów szczególnie uzdolnionych poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych, pomoc w przygotowaniu do konkursów i olimpiad, promocję osiągnięć w środowisku szkolnym, lokalnym i na stronie internetowej szkoły oraz przyznawanie stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe;
- zapewnia możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie
z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami; - opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
Informacje
Liczba wyświetleń: 444
Utworzono dnia: 15.02.2021
Dokument wprowadził:
Administrator
Administrator
Dokument opublikował:
Administrator
Administrator